Författarförbundet utlyser vistelsestipendier för medlemmar till Aten, Kavalla (Grekland), Runmarö (Stockholms skärgård) och Sveg två gånger per år. Tyvärr utlyser vi inte några vistelsestipendier till Grez-sur-Loing i Frankrike i år. Vi utvärderar möjligheterna att återuppta vistelsestipendierna till Grez-sur-Loing eller en ny plats lite längre fram i tiden.

Inga krav på kvalitet eller kvantitet på skrivna verk gäller vid ansökan, inte heller om man erhållit arbetsstipendier eller garanterad författarpenning från Sveriges författarfond. Däremot tar man hänsyn till om sökande har fått vistelsestipendium från Sveriges Författarförbund, Sveriges Dramatikerförbund och Svenska Journalistförbundet tidigare (karenstiden är fyra år), fått något av Författarförbundets övriga stipendier samt antal år som medlem i förbundet.

Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium, än om du söker för första gången.

All information rörande stipendieorterna hittar du genom att klicka på respektive ort.

Aten, Kavalla och Runmarö:

Du söker digitalt i Movits eller genom att posta ansökningsblanketten (pdf).

Henning Mankells gård i Överberg (Sveg), Härjedalen:

Du söker digitalt i Movits eller genom att posta ansökningsblanketten (pdf).

Ansökan ska ha inkommit till Författarförbundet senast torsdag den 28 februari 2019.

Sveriges Författarförbund