Här hittar du information om ansökan.

Ruuthska stipendiebostaden på Runmarö, Stockholms skärgård

Den Ruuthska stipendiebostaden ligger på en vacker strandtomt på norra sidan av Runmarö i Stockholms skärgård. På tomten finns stipendiebostaden samt tre andra mindre stugor som hyrs av Författarförbundets medlemmar till självkostnadspris. Stipendiet innebär fri vistelse i stipendiebostaden under en månad varje år från 15 maj till 15 oktober.

Stipendiebostaden har enkel standard. Vatten till hushållet tappas ur en kran strax utanför huset. Huset rymmer två sovrum (ett med två bäddar), två arbetsplatser, ett vardagsrum med en öppen spis samt ett kök med ett separat rum för matplats. En toalett finns i huset och tre utedass på tomten. Utedusch med varmvattenberedare är installerad vid bastun. Roddbåt, cyklar, grill och trådlöst bredband finns till stipendiaternas och hyresgästernas förfogande.

På grund av allergier får man inte ta med sig husdjur till stipendiebostaden. Husdjur är däremot välkomna till uthyrningsstugan som heter Boden. Rökning är inte tillåtet inomhus. Huset är inte tillgänglighetsanpassat.

Sveriges Författarförbunds vistelsestipendier

Författarförbundet utlyser vistelsestipendier till Aten, Kavalla (Grekland) och Runmarö (Stockholms skärgård) två gånger per år, under våren och vintern.

När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Utlysningarna publiceras också här på hemsidan.

Inga krav på kvalitet eller kvantitet på skrivna verk gäller vid ansökan, inte heller om man erhållit arbetsstipendier eller garanterad författarpenning från Sveriges författarfond. Däremot tar man hänsyn till om sökande har fått vistelsestipendium från Sveriges Författarförbund, Sveriges Dramatikerförbund och Svenska Journalistförbundet tidigare (karenstiden är fyra år), fått något av Författarförbundets övriga stipendier samt antal år som medlem i förbundet.

Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium, än om du söker för första gången.