Vi har tyvärr ingen möjlighet att behandla ansökningar som kommer in före eller efter ansökningsperioden.

På grund av pandemin har det inte varit möjligt för tidigare utsedda stipendiater att utnyttja sitt stipendium. De har därför tilldelats nya vistelseperioder under 2021-2022. Till följd av det kommer vi att kunna utlysa dessa stipendier tidigast våren 2022 igen.
För information om regler och riktlinjer i Grekland, besök Sweden Abroads hemsida.

Ariane Wahlgrens hus i Aten, Grekland

Sveriges Författarförbund utlyser årligen 26 tvåveckorsstipendier för vistelse i Ariane Wahlgrens hus i Aten under tiden från 1 januari till och med 31 december. Stipendiaterna erhåller fri bostad samt ett resebidrag om 3 500 kr.

Författarförbundet och Svenska Journalistförbundet disponerar varsitt stipendierum i huset. Gemensamma utrymmen är vardagsrum med matsalsbord, bibliotek och tv. Stipendiaterna delar badrum med dusch, toalett och tvättmaskin. Terrassen vid ingången samt den övre stora terrassen, från vilken man ser Akropolis, är också gemensamma utrymmen. Stipendiaterna idkar självhushåll. Tillgång till Internet och skrivare finns i huset, men tyvärr ingen dator. Huset är inte tillgänglighetsanpassat.

Stipendium till terrasslägenheten

Åtta stipendier utlyses även till terrasslägenheten, som nås via en spiraltrappa på innergården. Lägenheten är 29 m² stor och består av sovrum, vardagsrum, fullt utrustat kök och badrum med dusch och toalett. Den är utrustad med skrivare men däremot ingen dator. Internetuppkoppling (wi-fi) finns.

Läs mer om författarhuset i Aten på Ariane Wahlgrens hemsida.

Sveriges Författarförbunds vistelsestipendier

Författarförbundet utlyser vistelsestipendier till Aten, Kavalla (Grekland) och Runmarö (Stockholms skärgård) två gånger per år, under våren och hösten.

När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Utlysningarna publiceras också här på hemsidan.

Inga krav på kvalitet eller kvantitet på skrivna verk gäller vid ansökan, inte heller om man erhållit arbetsstipendier eller garanterad författarpenning från Sveriges författarfond. Däremot tar man hänsyn till om sökande har fått vistelsestipendium från Sveriges Författarförbund, Sveriges Dramatikerförbund och Svenska Journalistförbundet tidigare (karenstiden är fyra år), fått något av Författarförbundets övriga stipendier samt antal år som medlem i förbundet.

Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium, än om du söker för första gången.