Här hittar du information om ansökan.

Ariane Wahlgrens författarhus i Aten, Grekland

Sveriges Författarförbund utlyser årligen 26 tvåveckorsstipendier för vistelse i Ariane Wahlgrens författarhus i Aten under tiden från 1 januari till och med 31 december. Stipendiaterna erhåller fri bostad samt ett resebidrag om 3 500 kr.

Författarförbundet och Svenska Journalistförbundet disponerar var sitt stipendierum i huset. Gemensamma utrymmen är ett vardagsrum med matsalsbord, bibliotek och tv. Stipendiaterna delar badrum med dusch, toalett och tvättmaskin. Terrassen vid ingången samt den övre stora terrassen, från vilken man ser Akropolis, är också gemensamma utrymmen. Stipendiaterna idkar självhushåll. Tillgång till Internet och skrivare finns i huset, men tyvärr ingen dator. Huset är inte tillgänglighetsanpassat.

Ett gästrum/arbetsrum för medföljande finns att hyra för 1 650 kr/en vecka och 2 475 kr/två veckor. Medföljande gäst ska ha uppnått en ålder av 11 år.

Läs mer om författarhuset i Aten på Ariane Wahlgrens stiftelses hemsida.

Sveriges Författarförbunds vistelsestipendier

Författarförbundet utlyser vistelsestipendier till Aten, Kavalla (Grekland) och Runmarö (Stockholms skärgård) två gånger per år, under våren och vintern.

När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Utlysningarna publiceras också här på hemsidan.

Inga krav på kvalitet eller kvantitet på skrivna verk gäller vid ansökan, inte heller om man erhållit arbetsstipendier eller garanterad författarpenning från Sveriges författarfond. Däremot tar man hänsyn till om sökande har fått vistelsestipendium från Sveriges Författarförbund, Sveriges Dramatikerförbund och Svenska Journalistförbundet tidigare (karenstiden är fyra år), fått något av Författarförbundets övriga stipendier samt antal år som medlem i förbundet.

Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium, än om du söker för första gången.