Här kan du hitta nyheter, debattartiklar, tv- och radioinslag och annat som rör bibliotekens nedläggningshot.

Artiklar
Om kampanjen:

ETC Ledare 20200311: ”Utan biblioteket hade jag varit okunnigare, vilsnare, ensammare” av Göran Greider.

Expressen Kultur(replik på Rottböll/Wirtén) 20200306: ”Nacka är inget hot mot biblioteken – tvärtom!”

SVTKulturveckan 20200305: Grethe Rottböll intervjuas i studion (första inslaget i programmet)

Expressen Kultur 20200303: ”Folkbiblioteken har fått fiender – dags att slåss”, av Grethe Rottböll och Per Wirtén

Dala-Demokraten 20200303: ”Sveriges Författarförbunds programförklaring: ”Rusta biblioteken för det demokratiska uppdraget”

Krönika i Dala-Demokraten 20200304: ”Lena de Veen: Idag spelar biblioteken en viktigare roll än någonsin”

Intervju med Grethe Rottböll i Dala-Demokraten: ”Författarförbundet startar kampanj mot biblioteksdöden: ”Biblioteken är en allemansrätt!”

SVTKulturnyheterna: ”Författarförbundet tar strid för biblioteken i ny kampanj”

Artikel i Biblioteksbladet: ”Nu startar författarkampanj för biblioteken”

Artikel i Svensk biblioteksförening: ”Sveriges författarförbund startar bibliotekskampanj”

TT-intervju ”Författarförbundet: En skam för Sverige” publicerad i följande tidningar (klicka på länk):

Övriga artiklar som berör bibliotekens situation och läsfrämjande insatser
(i kronologisk ordning)

Nya Wermlands-Tidningen 20200327: ”Kommunförfattare kan vara en del av lösningen” av författaren Malin Edgren

Biblioteksbladet 20200316: ”Här är biblioteken del av krisberedskapen” av Annika Clemens (om biblioteken i Lessebo)

helahalsingland.se 20200311: ”Författarförbund imponeras inte av lösningar vid Bollnäs bibliotek: ”Ska inte bemannas av amatörer” (ordföranden för Biblioteksrådet vid Författarförbundet, Madeleine Hjort, uttalar sig om situationen i Bollnäs)

Ledare i Arbetet 20200309: ”Biblioteks­döden extrem i nedskärningarnas spår” av Peter Franke

Debattartikel i Dagens Medicin 20200225: ”Låt bokvagnarna rulla ut på avdelningarna igen” av Jörgen  Lundälv (medlem i SFF)

Opsis Barnkultur nr 1, 2020: ”Inget händer med skolbiblioteken. Varför?” av Kalle Güettler (medlem i SFF)

8 obeskurna intervjuer av Kalle Güettler (medlem i SFF) inför reportage i Opsis.

Kristianstadsbladet 20191031: ”Sölvesborgs plan oroar Författarförbundet”

Kulturdebatt i DN 20190613: ”Författarförbundets ordförande: ”Ge Stadsbiblioteket de resurser som krävs”

DN Debatt 20190209: ”Nedläggningen av våra bibliotek måste stoppas”

GP Debatt 20180927: ”Farväl till biblioteken?” av Håkan Grissler, bibliotekarie Göteborgs stadsbibliotek

Läskampanjer

Habo bibliotek erbjuder take away- bokkassen skriver de på sin Facebook! Beställ take away från biblioteket genom att ringa 036-442 80 20, personalen plockar ihop det material du vill ha och sedan hämtas kassen på/utanför biblioteket enligt överenskommelse. Välkommen med din order hälsar personalen!

Rapporter/utredningar

Kommittédirektiv Stärkta skolbibliotek och läromedel (2019)

Demokratins skattkammare. Förslag till en nationell biblioteksstrategi (2019)

Värdet av skolbiblioteket. En verksamhet för hållbar utbildning och bildning (2019)