Prisutdelningen ägde rum på Författarnas och översättarnas hus i Stockholm. Anna Hallberg fick blommor och en inramad prismotivering, därefter hölls ett samtal mellan henne och Madeleine Gustafsson, modererat av Författarförbundets andre vice ordförande Erik Lindman Mata. Temat för samtalet, Om att misslyckas med stil – och om den litteraturkritiska praktiken, hade Anna Hallberg valt själv och är samma tema som i hennes text om litteraturkritik i Dagens Nyheter idag, 20 november.

Förbundsordförande Anja Gatu läser upp juryns motivering.

Erik Lindman Mata modererar samtalet om litteraturkritik mellan Madeleine Gustafsson och Anna Hallberg.
Juryns motivering
för det rungande, samtidigt nyfikna och vederhäftiga ja som Hallbergs litteraturkritik förkroppsligar. Helt utan att drapera sin kunskap och sin erfarenhet i en upphöjd självmedvetenhets svala klädnad förmår Anna Hallberg att initierat möta verket, inte minst diktverket, på ett ärligt, intresserat och uppmärksamt vis. Briljant i bredd lika väl som i djup står Anna Hallberg i en klass för sig, inte minst tack vare sin litterära närgångenhet och nyfikna läsart. ”Hur är det gjort?” är en skenbart enkel men i allt väsentligt viktig fråga som vägleder Hallbergs kritiska skrivande. Renons på ängslan blir kritiken – både såsom svar och möte, och som uttryck i sig – hos Hallberg på så vis ett slags allvarligt menad lek. Den här kritikens allvarliga lek består inte minst i kombinationen av en tydlig estetisk hållning och en absolut öppenhet för verkets egen förmåga att påverka läsaren. Hallberg låter sig alltid överraskas, när verket bjuder in till det. Den fasta förankringen i den egna litterära hållningen bidrar till en, i bästa mening, pedagogisk och folkbildande litteraturkritik, som både läser och visar, som både bedömer och låter sig själv vidgas. Och viktigast av allt: Hallberg har ett tilltal som räknar in både läsaren och författaren. Hennes kritiska texter öppnar sig själva och verket till samtal. Det är inte alla författare och kritiker som förmår ligga särskilt nära de poetiker de själva formulerar. Hallberg är här ett undantag, varför hon får avsluta sin egen motiveringstext: ”Kritik är att försöka lyssna mycket noga. Något med kärlek och att få och att vilja ge till flera, till alla. Att ropa till världen och tro att den hör.” Just så är Anna Hallbergs kritik.
Madeleine Gustafsson-priset
Sveriges Författarförbunds kritikerpris Madeleine Gustafsson-priset delades för första gången ut 2019. Prissumman är 50 000 kronor. Läs mer om priset och tidigare pristagare här.