I julas publicerade ambassaden en häpnadsväckande attack mot Kurdo Baksi och hans debattartiklar i Svenska Dagbladet och Expressen. Ambassaden målade ut Baksi som en ”moralpolis” som sprider lögner om Kinas behandling av Gui Minhai.

Det nya angreppet går steget längre. Ambassaden smutskastar inte bara Kurdo Baksi, utan anklagar även honom för att underminera relationerna mellan Sverige och Kina.

Kurdo Baksi har ihärdigt uppmärksammat frihetsberövandet av Gui Minhai. Den 15 oktober 2015 blev Gui Minhai gripen i Thailand, varpå han fördes till Kina där han fortfarande sitter fängslad. Sannolikt handlar det om Gui Minhais regimkritiska förlagsverksamhet.

Sveriges Författarförbund fördömer ambassadens påhopp mot vår medlem Kurdo Baksi. Anklagelserna mot Baksi är allvarliga och bottnar inte i verkligheten.

Förbundet och dess mer än 3000 medlemmar ställer sig inte bara bakom utan sida vid sida med Kurdo Baksi i hans arbete med att få hem den svenska medborgaren Gui Minhai.

I enlighet med våra stadgar är det vår uppgift att belysa och försvara Gui Minhais rätt till yttrandefrihet. Kurdo Baksis röst, vilken ständigt påminner om denna mänskliga rättighet, får inte under några omständigheter tystas.

Grethe Rottböll, ordförande
Patrik Lundberg, vice ordförande

Se även pressrummet på www.forfattarforbundet.se för pressbilder.