Minervas styrelse väljs av sektionens årsmöte. Vid årsmötet 2021 valdes följande styrelse:

Per J Andersson

Född 1962 i västmanländska Hallstahammar, men uppväxt i Västerås där han började sin skrivarbana med att tillsammans med vänner ge ut fanzinet Modernes Pop och skriva kulturartiklar för Vestmanlands Läns Tidning. I tjugoårsåldern flyttade han till Stockholm, pluggade på universitet, vikarierade som reporter på dagstidningar som Östgöta Corren, VK och Dagens Nyheter.
1987 var han med och grundade Resetidningen Vagabond, som han fortfarande frilansar för som redaktör, reportagereporter och krönikör.
På 90-talet startade han Vagabonds reportage- och guideboksutgivning och skrev och redaktörade flera titlar, bl a Indien – curryexpressen och Grekland – handbok för ö-älskare.
Per har sedan 80-talet rest till Indien för att skriva reportage. 2006 kom Moderna Indien (Alfabeta) med bilder av Mikael Lindström och året därpå Indien – elefanten som började dansa (Bilda) med bilder av Håkan Elofsson. De senaste tio åren har bokskrivande och inslag för radio tagit över allt mer. 2013 kom dokumentärromanen New Delhi–Borås (Forum) som hittills sålts till 17 länder. Därefter har Per skrivit två böcker på Ordfront förlag: För den som reser är världen vacker (2017) och Ta tåget (2019).
Just nu jobbar han på två nya böcker, också de på Ordfront. Han har fyra barn och bor på Södermalm i Stockholm.

Beata Hansson, ordförande

Född 1959 uppvuxen och boende i Stockholms norra förorter. Skrivit två reportageböcker, Mille-biografin samt Kromoson nummer nio – en bok om ilska, livslust, kärlek och en ovanlig diagnos. Medverkat i ett par antologier med skönlitterära bidrag. Chefredaktör för litteraturtidskriften KLASS. För övrigt: litteraturvetare, frilansskribent och litteraturkritiker.

Eva-Lotta Hultén

Kulturskribent, författare och journalist. Debuterade 2006 med boken ”Skogen vi ärvde” och har senare skrivit böckerna ”Resan från mörkrets hjärta. Om ondskans och godhetens mekanismer” (2013) och ”Klara färdiga gå. En bok om konkurrism” (2016) samt, tillsammans med andra, en bok om skogsbruk, en om ekobyar samt en bok som förespråkar övergång till republik. Skriver om och debatterar bland annat utbildning, socialpsykologi och miljö i en rad tidningar och magasin, som Göteborgs-Posten, Arbetet, Pedagogiska magasinet, Dagens nyheter och OBS i P1.

Marita Jonsson

Marita Jonsson är författare och fotograf och bor på Gotland. Under många år var hon länsantikvarie, initierade Medeltidsveckan och Visby som världsarv. Idag driver hon Körsbärsgårdens Konsthall och Skulpturpark med man och två döttrar. Är filosofie doktor i konsthistoria vid Uppsala universitet.
Hon har författat ett fyrtiotal böcker i kulturhistoriska ämnen, Besök William Shakespeare, Från Prästgårdar till strandbodar, Handens verk, Visby världsarv, Venedig, På Bellmans tid, Carl von Linné, boningar trädgårdar och miljöer, Körsbärsgården, Abdikationen, Linné på Gotland, Svenskt!, Syndafloden, Körsbärsgården möten mellan konst och natur, Björn Erling Evensen, Konst för Alla och är medförfattare i åtskilliga fackböcker. Hon har därutöver skrivit hundratalet essäer och kulturhistoriska artiklar, varit styrelseordförande på Kungliga konsthögskolan, för Svenska Institutet i Rom och Stiftelsen San Michele och för Svenska Barnboksinstitutet.
Utmärkelser: 2006 Svenska Akademien, Karin Gierows pris, 2007 Smålands Akademis Linnépris, 2009 Svenskt Kulturarv Årets Eldsjäl, 2015 Svensk Form Årets Formbärare Gotland, 2015 Region Gotland Årets Kulturpristagare.

Jonathan Lundberg

Författare och journalist. Född och uppvuxen i blekingska Asarum, men bor numera i Stockholm. Under 2019 debuterade Jonathan Lundberg med sin bok Sverigevänner: ett reportage om det svenska nätkriget. Lundberg skriver och föreläser om internetkulturen och dess rötter, källkritik i sociala medier och hur ny teknik växelverkar med politiken, kulturen och journalistiken.

Moa Matthis

Moa Matthis är född 1966 och bor i Stockholm. Fil. dr i engelsk litteratur, mångårig skribent och fackboksförfattare. Skrev år 2000 ”Över alla hinder. En civilisationshistoria” om hästar och stallkultur tillsammans med Anne Héden och Ulrika Milles, och anser fortfarande att hästar vet mer om människor än vice versa. Sedan dess har hon skrivit böcker om västerländska kvinnors resande i kolonierna och den galenförklarade drottningen Maria Eleonora, samt medverkat i ett flertal antologier. Handleder på Konstfacks utbildning i grafisk formgivning och illustration och design. Medlem sedan 2006.

Elinor Torp

Elinor Torp har gett ut två böcker om urspårade arbetsmiljöer som lett till döden (”Jag orkar inte mer” och ”Döden på jobbet”) och nu senast ”Vi, skuggorna” om arbetslivet som arena för kriminella där människor från andra länder jobbar under slavliknande förhållanden i Sverige. Elinor är född och uppvuxen i Kalmar, bor nu i Stockholm och är journalist på tidningen Dagens Arbete när hon inte är tjänstledig för att skriva böcker.

Magnus Västerbro

Magnus Västerbro är författare och journalist. Han föddes i Malmberget, växte upp i Luleå men är numera bosatt i Stockholm. Han har skrivit flera kritikerrosade böcker om historia, bland annat Pestens år (2016), om epidemin år 1710, och Svälten (2018), om hungersnöden i Sverige på 1860-talet.

Göran Willis

Född 1950. Började skriva, främst om popmusik, i skoltidningen KAOS i Mörbyskolan i Danderyd. Efter några års pedagogikstudier på universitet började jag på P3 Ungdomsradion med musikintervjuer och senare den egna serien ”Den unga generationen” där oetablerade poeter intervjuades och fick läsa egna dikter. På Ungdomsradion var jag också med och startade CULT, ett nyskapande, direktsänt kulturmagasin för, i första hand, ungdomar.
1989 började jag på SVT som reporter på kulturredaktionen med inriktning på längre författarporträtt. Ett exempel är dokumentärfilmen om Nobelpristagaren Nadine Gordimer som jag träffade på plats i Johannesburg.
Tillsammans med kollegan Staffan Bengtsson startade jag den långlivade tv-serien K-märkt. Den ledde även till egna sakprosaböcker med liknande innehåll som tv-serien. Den första, Med K-märkt genom Sverige kom ut 1994 och blev nominerad till Augustpriset. Det har hittills blivit 17 böcker, den senaste Thalias Hus – på spaning efter den svenska teaterns själ kom ut 2019.
Har även suttit i Författarnas kopieringsfonds stipendienämnd.