Minervas styrelse väljs av sektionens årsmöte. Vid årsmötet 2019 valdes följande styrelse:

Henrik Berggren

Henrik Berggren är historiker och författare. Hans senaste bok är ”Landet utanför. Sverige och kriget 1939-1940” (Norstedts), en dokumentär skildring av Sverige under andra världskriget. Bland hans tidigare verk finns ”68” (Max Ström 2018), ”Dag Hammarskjöld. Att bära världen” (Max Ström 2017), ”Det röda arvet” (Norstedts 2014), Palmebiografin ”Underbara dagar framför oss” (Norstedts 2010), ”Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige” (Norstedts 2006; tillsammans med Lars Trägårdh) och ”Seklets ungdom. Retorik, politik och modernitet 1900-1939” (Tiden 1995; avhandling). För närvarande arbetar han med andra delen av ”Landet utanför”. Hösten 2019 kommer även ”Mannahatta. En historia om New York” (Historiska Media).

Beata Hansson

Eva-Lotta Hultén

Kulturskribent, författare och journalist. Debuterade 2006 med boken ”Skogen vi ärvde” och har senare skrivit böckerna ”Resan från mörkrets hjärta. Om ondskans och godhetens mekanismer” (2013) och ”Klara färdiga gå. En bok om konkurrism” (2016) samt, tillsammans med andra, en bok om skogsbruk, en om ekobyar samt en bok som förespråkar övergång till republik. Skriver om och debatterar bland annat utbildning, socialpsykologi och miljö i en rad tidningar och magasin, som Göteborgs-Posten, Arbetet, Pedagogiska magasinet, Dagens nyheter och OBS i P1.

Sven Olov Karlsson

Född 1971 i Västmanland. Författare, journalist och kritiker. Senaste verk: reportageboken ”Brandvakten” (Natur och Kultur, 2017). Debuterade 2003 med romanen ”Italienaren”. Andra böcker i urval: ”Svenska ödehus” (reportage, Natur och Kultur, 2008), ”Västmanland” (noveller, Natur och Kultur 2015). Medverkar regelbundet i Expressen Kultur. Gästundervisar i skrivande på till exempel Jakobsbergs folkhögskola.

Ghazi Ali Khurshid

Författare och översättare. Har skrivit dessa fackböcker på kurdiska: ”Fonetik och Fonologi, Ett standard språk för Kurdistan”, ”En formell grammatik” och ”Grammatik”. Mina översatta böcker från svenska till kurdiska är: ”Språkpsykologi” skriven av Lars Mellin, ”Genusperspektiv på språk” skriven av Kerstin Nordenstam, ”Vattnet i Mellanöstern – en källa till konflikt eller samarbete?” skriven av Andres Jägerskog.

Moa Matthis

Moa Matthis är född 1966 och bor i Stockholm. Fil. dr i engelsk litteratur, mångårig skribent och fackboksförfattare. Skrev år 2000 ”Över alla hinder. En civilisationshistoria” om hästar och stallkultur tillsammans med Anne Héden och Ulrika Milles, och anser fortfarande att hästar vet mer om människor än vice versa. Sedan dess har hon skrivit böcker om västerländska kvinnors resande i kolonierna och den galenförklarade drottningen Maria Eleonora, samt medverkat i ett flertal antologier. Handleder på Konstfacks utbildning i grafisk formgivning och illustration och design. Medlem sedan 2006.

Cilla Ramnek

Konstnär och kreatör som fritt rör sig mellan olika fält. Hon har haft flertalet egna utställningar i Sverige och utomlands. Hon har också kurerat, formgett, undervisat, utformat konstnärliga gestaltningar för offentlig miljö och skrivit böcker. Hennes senaste bok är ”Verkstäder”(2018). Tidigare böcker är ”Ett eget rum” (2001), ”Sticka &virka” (2004), ”Väskor” (2006), ”Nesting” (2010), ”Från ateljén, en bok om att göra” (2015).

Torbjörn Schmidt, ordförande

Författare, redaktör och forskare. Debuterade som poet (”Svarta jord”, Bonniers 1978) och var sedan under en lång följd av år redaktör för tidskriften Lyrikvännen och FIB:s Lyrikklubb. Doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet med Tomas Tranströmers författarskap som ämne. Har utgivit korrespondensen mellan Tranströmer och Robert Bly, Air Mail (2001 och senare), samt medverkat i antologier och i Nationalencyklopedin. Dessutom ordförande i Rönnells Vänner, en stödförening för Stockholms största antikvariat.

Magnus Västerbro

Magnus Västerbro är författare och journalist. Han föddes i Malmberget, växte upp i Luleå men är numera bosatt i Stockholm. Han har skrivit flera kritikerrosade böcker om historia, bland annat Pestens år (2016), om epidemin år 1710, och Svälten (2018), om hungersnöden i Sverige på 1860-talet.