”Det är inget annat är en stor skandal att den största aktören på ljudboksmarknaden försöker krossa den enda oberoende aktören – för det är det som faktiskt pågår. När Storytel tog bort alla sina böcker från Nextory så var det ett sätt att strypa en konkurrent. Utan Storytels titlar kan Nextory knappt överleva och det av två skäl:
1. Nextory tappar en oerhörd mängd intäkter när de inte kan erbjuda kunderna Storytels böcker.
2. Kunderna överger Nextory när de attraktivaste titlarna saknas i tjänsten.”

Så inleder förläggaren Pelle Andersson sin debattartikel i Expressen idag, 2023-04-03. Läs hela artikeln här.

Förattarförbundet anser att intäktsdelning, revenue share, måste bort som ersättningsmodell. Förenklat innebär revenue share att intäkterna från strömningstjänsterna delas och räknas utifrån den totala lyssningen per minut eller timme. Ju fler lyssningar, desto lägre ersättning per lyssning!

Författarförbundet anser vidare att marknadens parter måste komma överens om skäliga ersättningar för författare och översättare.

I september 2019 skrev Författarförbundet följande inlägg i debatten om strömningstjänsternas orättvisa ersättningar: Därför är ljudboken en fråga om makt. ”När vi i Sveriges Författarförbund vill problematisera kommersialiseringen av den nätburna litteraturen handlar det inte om att drömma sig tillbaka, utan om att försöka se nyktert mot framtiden. Vi menar att utarmningen av de svenska författarnas upphovsrätt och ekonomiska förutsättningar nu riskerar att bli så långtgående att det är en avgörande angelägenhet för hela nationen. I sin konsekvens berör detta även frågan om yttrandefrihet.”

Idag, drygt tre år senare, finns på ljudboksmarknaden ännu inga ersättningsmodeller som ger litteraturens upphovspersoner skäligt betalt. Idag försöker fortfarande vissa marknadsaktörer framställa Författarförbundet som bakåtsträvare – när förbundet i själva verket vill sträva framåt och hitta arvodesmodeller avpassade till den digitala verklighet vi nu lever i.