Under det senaste året har en rad ärenden som rör frågor om upphovsrätten till facklitterära verk aktualiserats i media. I julas hävdade exempelvis författarna till Ers majestäts olycklige Kurt att SVT:s serie ”En kunglig affär” plagierat stora delar av deras bok, som skildrar den så kallade Haijby-affären. Vi har också i vår rådgivning märkt en ökning av frågor kring upphovsrättsliga gränsdragningsproblem när befintliga facklitterära verk används som utgångspunkt för ett manus i exempelvis film- eller radiodokumentärer.
Hur ser egentligen det upphovsrättsliga skyddet ut för den här typen av verk? Kan den fällande domen i Patent- och marknadsdomstolen från februari 2020 gällande boken Kakelugnsmordet av Lars Ohlson ge någon vägledning? Domstolen konstaterade att en kriminalpodd i sin redogörelse av mordet följt bokens upplägg på ett väldigt närgånget sätt och ”återanvänt skönlitterära beskrivningar och berättartekniska grepp samt i hög utsträckning använt identiska eller snarlika ord och uttryck som i boken”. Hur ser praxis ut när en bok som bygger på fakta utgör underlaget till en film, tv-serie eller podd?
I samtalspanelen: författarna Gabriella Ahlström och Daniel Suhonen, via länk även Lars Ohlson och Alexandra Pascalidou, som delar med sig av egna erfarenheter av hur deras verk som bygger på fakta har använts i andra sammanhang. Författarförbundets förbundsjurist Maria Wande deltar också i samtalet som modereras av Anders Rydell.
Efter samtalet blir det ett mingel och presentation av senaste numret av Författaren som bland annat innehåller intervjuer med sakprosaförfattare vars verk har använts som utgångspunkt i exempelvis tv, film eller podd.
När och var
Måndag 20 juni kl 17-19 på Författarnas och översättarnas hus, Drottninggatan 88 B, Stockholm.