Trots skyddsbehov nekas Nahis Hosseini, Narges Hashemi och Mina Ghazakhi asyl i Sverige. Vid ett återvändande till Iran riskerar de inte bara långa fängelsestraff utan även tortyr och avrättning. Enligt journalisten och författaren Kurdo Baksi agerar Migrationsverket synnerligen tondövt.

”På internationella kvinnodagen ber jag den svenska regeringen att låta iranska kvoinnorättsaktivister med skyddsbehov få stanna i Sverige. Dessa kvinnorättsaktivister har riskerat sina liv för sina medsystrars frihet och rättigheter. Dessa kvinnorättsaktivister har litat på den svenska solidariteten och den svenska rättsstaten. Att låta SD och Tidöavtalet vara ledstjärnor kommer onekligen att placera Sverige i en sorglig skamvrå på den humanistiska kartan.” Så avslutar Kurdo Baksi sin debattartikel i Dagens Nyheter.

– Sverige måste ta sitt ansvar och låta de tre kvinnorna stanna i Sverige. Hur vi annars ska kunna vara trovärdiga när vi säger oss försvara mänskliga rättigheter och demokratiska värden är för mig helt obegripligt, säger Författarförbundets ordförande Grethe Rottböll.

#writersreadforiran

För ett år sedan startade Författarcentrum och Sveriges Författarförbund kampanjen Writers read for Iran, läs mer om den här.

Foto: Elnaz Baghlanian