Stödmanifestationen för Gui Minhais frihet äger rum utanför Kinas ambassad, Lidovägen 8 (Djurgårdsbrunnsviken) i Stockholm tisdagen den 3 maj 2022 kl 11.30–12.30. På plats kommer det att finnas nytryckta födelsedagskort som lämnas till Kinas ambassad på Gui Minhais femtioåttonde födelsedag den 5 maj.

Kurdo Baksi är initiativtagare till manifestationen som genomförs med i samarbete med Svenska förläggareföreningen, Svenska Pen, Journalistförbundet, Sveriges Författarförbund, Publicistklubben och Reportrar utan gränser.

Medverkande

Karin Olsson, kulturchef Expressen
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef Svenska Dagbladet
Helena Giertta, chefredaktör Journalisten
Grethe Rottböll, ordförande Sveriges författarförbund
Ulrika Hyllert, ordförande Journalistförbundet
Anna Gullberg, vice ordförande publicistklubben
Lars Ellström, sinolog
Erik Larsson, styrelseledamot Reportrar utan gränser
Martin Kaunitz, Gui Minhais svenske förläggare

Pressfrihetens dag 3 maj

3 maj uppmärksammas pressfrihetsdagen runt om i världen. Vi uppmärksammar särskilt den svenske medborgaren och förläggaren Gui Minhai som frihetsberövades under en semesterresa i Thailand.
2020 dömdes Gui Minhai till tio års fängelse i en pseudodomstol för att ha ”tillhandahållit information till utlandet”. Ingen har sett den så kallade domen. Hans ”brott” är med stor sannolikhet att ha publicerat regimkritiska böcker.

Gui Minhai.
Illustrationen på första sidan är gjord av Nina Hemmingsson.