Ruuthska stipendiebostaden testamenterades till Sveriges Författarförbund av makarna Carl-Georg och Märtha Ruuth i början av 1990-talet. Den ligger på en vacker strandtomt på norra sidan av Runmarö i Stockholms skärgård (Värmdö kommun). På tomten finns förutom stipendiebostaden, tre mindre stugor på cirka 30 kvadratmeter vardera som hyrs ut till Författarförbundets medlemmar.

Bokning

Stugorna bokas i bokningskalendern som öppnar fredag 30 april kl 11. Bokningskalendern ligger i medlemsdatabasen och nås via en länk som kommer i ett medlemsutskick senast 29 april. Du behöver logga in med ditt användarnamn och ditt lösenord, klicka på fliken Stugbokning och följa vidare instruktioner där.

Det brukar vara högt tryck vid bokningen och det är först till kvarn som gäller. Stugorna bokas från fredag till fredag.

För mer information om stuguthyrningen eller inloggning i medlemsdatabasen, kontakta
Irma Håkansson Eiritz, irma.hakansson-eiritz@forfattarforbundet.se eller 08-545 132 00/14.

Husens standard

Författarhusen har generellt enkel standard.
Utedass finns på tomten och vatten till hushållet tappas ur en kran vid respektive hus. En utedusch med varmvattenberedare finns installerad vid bastun. Roddbåt, cyklar och grill finns till stuggästernas och stipendiatens förfogande. Trådlöst bredband finns och fiber håller på att installeras. Husen är inte tillgänglighetsanpassade.

Stugorna är utrustade med en bänkspis, en liten ugn, kylskåp, vattenkokare och kaffebryggare. Husgeråd och porslin finns för 8 personer. Du tar själv med dig lakan, handdukar, kökshanddukar och dylikt. Täcken och kuddar finns i stugorna.

Det går bra att ta med sig husdjur i huset som heter Boden. Husdjuren får under inga omständigheter vistas i stipendiebostaden eller de två andra stugorna, Stugan och Höganäs. Husdjuren måste vara försäkrade. Samma lagar och regler gäller för husdjur som i alla andra delar av offentligheten, till exempel ska hundar hållas kopplade.

Hyresgästen är personligen ansvarig för sitt husdjur under hela sin vistelse. Den som vill ta med sig mindre traditionella typer av husdjur bör rådfråga kansliet på info@forfattarforbundet.se, 08-545 132 00/14.

Rökning är inte tillåtet i något hus.

Priser (2021)

Boden (3 bäddar)
3 000 kr/vecka under högsäsong juni, juli och augusti
345 kr/dygn under lågsäsong maj, september och oktober