Manuel Cubas är radioproducent, dramatiker och regissör utbildad vid Dramatiska Institutets radiolinje. Han har gjort flera dokumentärer för P1, P3 och P4 och en rad dramaproduktioner för radio. Cubas har tidigare belönats med Dramatikerförbundets Henning Mankell stipendium 2005 och Susanne Björkmans stipendium 2014 för sina radiodokumentärer. Just nu är han aktuell som programledare för Barnradions Bokpris sedan 2015 och även som regissör till radiodramatisering av Jakobs Wegelius bok ”Mördarens apa”.

Foto: Izabella Englund

Författarförbundets Radiopris utdelas till en litterär upphovsperson som bidragit till att befästa och utveckla ljudradions ställning som medium för skön-, fack- eller barn- och ungdomslitterära prestationer.