img_3258

Ovan: Ing-Britt Björklund läser motiveringen för pristagaren Helen Ardelius under prisutdelningen på Författarnas hus i Stockholm.

Ardelius har skapat flertalet hyllade radiodokumentärer, bland annat Alla vill till himlen… (2011) och Gibraltar (2001). För Norrmalmstorgsdramat (1998) tilldelades hon Ikarospriset.

I sin senaste dokumentär, Minnet av Róza Kovács (2016), berättar hon om den unga kvinnan Róza som 1956 flydde Ungern och folkupproret för att komma till Sverige, och om vad som hände henne sedan.

Juryns motivering lyder:

Helen Ardelius är en mästare på att fånga lyssnaren med en berättarton som är oberoende av materialets egen dramatik. Hon behöver ingen spektakulär grundberättelse för att metodiskt och noggrant med hjälp av fakta och stämningar skapa en dramatik med helt andra perspektiv än dem vi oftast hör i det dagliga radioutbudet.

Författarförbundets Radiopris utdelas till en litterär upphovsperson som bidragit till att befästa och utveckla ljudradions ställning som medium för skön-, fack- eller barn- och ungdomslitterära prestationer.

Prissumman är 50 000 kronor.