Gå till innehållet

Vad är tryckfrihet?

De grundlagar som styr våra yttranden i media och tryckta skrifter är tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Lagarna innehåller bestämmelser om tryckfrihetsbrott respektive yttrandefrihetsbrott. Tryckfriheten gäller endast tryckta texter. För andra medier, såsom radio och TV, tillämpas istället yttrandefrihetsgrundlagen. Yttranden som görs i media omfattas alltså inte av bestämmelserna i brottsbalken.

Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att ge ut skrifter om vad som helst utan hinder eller censur från myndigheterna. Det finns dock en handfull undantag. Straffbara missbruk av tryckfriheten är till exempel olaga våldsskildring, hets mot folkgrupp, förolämpning och förtal. Förutsättningen för att tryckfrihetsbestämmelserna ska tillämpas är att skriften är tryckt eller mångfaldigad och utgiven till allmänheten.

Du når den juridiska avdelningen på telefon 08-545 132 00 (välj ”Rådgivning”) eller skicka e-post (juridik@forfattarforbundet.se). Vår ärendehantering är konfidentiell och vi behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information läs här.