Hej Månadens medlem, skulle du kunna presentera dig för oss?
Mitt namn är Peter M. Eronson och jag delar min tid mellan Ambjörnarp och Ingelstad. Jag har varit verksam som författare sedan 2009 och skriver både sakprosa och skönlitteratur. Min senaste utgivna bok var en historisk mysdeckare titulerad Det egendomliga mordet på Pellerins Margarinfabrik som publicerades förra året. Mitt expertområde är öl och hembryggning och jag är en av Sveriges mest sålda och utgivna författare inom ämnet. Jag har även skrivit andra dryckesböcker om till exempel vin, cider och mjöd. Utöver författare arbetar jag även som översättare av sakprosa och lättläst för barn och har gjort det sedan 2007.
Idag jobbar jag heltid med att skriva och att översätta, även om det under de senaste åren blivit mest skrivande. Jag har gett ut cirka 30 titlar och översatt närmare 80 titlar.
Vad utmärker dina böcker?
När det gäller sakprosan så skriver jag framförallt böcker som introducerar noviser till tillverkning av olika drycker. Det vill säga DIY-böcker för hur man gör öl, cider och mjöd. Jag har dessutom skrivit böcker om öl som dryck och även om dessa böcker främst riktar sig till dem som precis börjat förkovra sig i ämnet finns det alltid något intressant för ölintresserade med bredare kunskap. Det som utmärker mina skönlitterära böcker är främst humorn och de skruvade karaktärerna.
Vilken av dina böcker har störst betydelse för dig?
Det är väldigt svårt att bara nämna en då flera har betytt mycket men på olika sätt. Den första boken som jag skrev på egen hand, Öl – kunskap ger mersmak, har såklart stor betydelse eftersom det var den som utgjorde starten för mig som ölboksförfattare. Den kom 2010 och två år senare släpptes Öl – från fat & flaska som också betytt mycket. Med sina 320 sidor är det helt klart den tjockaste bok jag skrivit och den har blivit lite av en ölbibel för många. Det är den enskilt mest sålda titeln.
Sedan har också hembryggarboken Ölbryggarboken varit viktig då den hjälpt många att upptäcka hembryggning vilket är otroligt roligt att höra. Även mina fyra romaner ligger mig varmt om hjärtat och när jag tittar tillbaka på de första är det tydligt hur mitt skrivande har utvecklats.
Varför skriver du sakprosa?
Främst för att jag vill kombinera mina två stora intressen – skrivande och öl. Jag vill att fler ska lära sig om öl så att de fokuserar på smaken och historiken kring drycken. Min förhoppning är att mina böcker ska förändra folks inställning så att de blir mer intresserade och nyfikna på vad de faktiskt dricker.
Vilka författare inspirerar dig och varför?
Inom sakprosa finns det egentligen bara en och det är ölboksförfattaren Michael Jackson. Det var hans ölböcker från 80- och 90-talet som gjorde att jag började intressera mig för drycken på allvar. Han var ensam om att skriva om och kategorisera öl i olika stilar. Andra ölböcker handlade mer om öl från olika länder. Så att jag organiserade mina böcker utifrån ölstilar istället för länder är tack vare honom. Inom skönlitteratur finns det desto fler inspirationskällor. Några exempel är Claes Hylinger, Jerome K. Jerome och Terry Pratchett. Det är tack vare dem som jag skriver med en humoristisk ton och föredrar säregna och udda karaktärer.
Vad skriver du på just nu?
Jag har flera olika projekt på gång. Delvis är jag i slutfasen på den andra boken i deckarserien – Det oförklarliga mordet i Koks-Carlssons residens. Den är tänkt att släppas i januari/februari 2025. Samtidigt skriver jag på två nya ölböcker. En är en mindre presentbok om öl och en annan är en mer specialiserad ölbok om brittisk öl.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Jag arbetar hemifrån och spenderar större delen av dagen framför datorn där jag skriver och arbetar med pågående projekt. Jag har alltid som mål att ha två projekt igång samtidigt, ett skönlitterärt och ett facklitterärt. På så vis får jag mer flyt i skrivandet och det är mindre risk att jag tröttnar på ett av projekten. Eftersom jag bestämmer över min egen tid tar jag pauser under dagen med promenader eller träning.
Hur hanterar du fackförfattandets växelspel mellan research och skrivande?
Jag skulle vilja säga att det är den största fördelen med att skriva sakprosa kontra skönlitteratur där det är lättare att fastna i skrivprocessen. Skulle jag köra fast när jag skriver sakprosa kan jag alltid gå över till att göra mer research inom ämnet, som att läsa andra ölböcker eller liknande. Jag har alltid upplevt att jag får ett bättre flyt i skrivandet när jag skriver sakprosa än skönlitteratur just på grund av att jag kan växla mellan skrivande och research.
Vad tycker du om sakprosans ställning i Sverige idag?
Dessvärre upplever jag att den har tappat lite av sin status. När det kommer till mina böcker så ser jag en nedgång i intresset för hembryggning och för ölböcker. Under pandemin var det precis tvärtom eftersom folk var hemma och hade mer tid till att brygga. Att folk mycket lättare kan kolla upp saker på nätet numera påverkar förmodligen också. Det är inte heller lika vanligt att sakprosa blir inläst som ljudbok och nu för tiden föredrar många ljudböcker framför att läsa böcker.
Finns det någon annan författares bok som du gärna hade skrivit?
Jag anser att varje person har en unik röst och stil. Något av det roligaste med språk är att det kan användas på så diversifierade sätt och att skriva är att uttrycka den person man är. Därför hade jag inte velat skriva någon annans bok utan hoppas att just min röst framkommer tydligt i mina böcker.
Foto: Emma Eronson
………………………………………………………………………………………………………..
Sakprosasektionen Minerva
Minerva är sektionen för författare av sakprosa inom Sveriges Författarförbund. Sektionens drygt 1200 medlemmar skriver fackböcker i olika genrer. Tidigare månadens medlem-intervjuer finns att läsa här.