Hej Månadens medlem, vem är du?

Linn Åslund, bosatt i Östersund och författare till böckerna om Ester Tagg och böckerna om Flora Wolf. Äventyrsböcker för lågstadieåldern, utgivna på Rabén & Sjögren.

Hur gick det till när du började skriva?

Jag var i sexårsåldern när jag började lära mig skriva och fick plötsligt ett konkret utlopp för alla berättelser jag hade i huvudet. Skrev bokstaven c åt fel håll större delen av lågstadiet.

Nämn en bok som har stor betydelse för dig (din egen eller någon annans)?

Philip Pullmans trilogi om den mörka materian.

När började du känna dig som en författare?

Jag var snabb med att kalla mig författare när jag hade debuterat, för jag hade väntat nästan hela mitt liv på att få göra det. Men det tog nog något år eller så innan jag började hitta fotfästet i författarrollen.

Varför tycker du att man ska vara med i Bult?

För mig är utrymmet att få kontakt och prata med kollegor, gärna de som är mer erfarna än jag, den stora fördelen. Bults facebookgrupp är väldigt bra.

Vilka frågor är viktiga för dig att Författarförbundet driver?

Vettiga avtal och ersättningar för författare är en bra början. Inte då bara för manus, utan även för föreläsningar och skolbesök och liknande.

Berätta något om dig som inte många vet.

Jag har vandrat Camino de Santiago från franska sidan av Pyrenéerna till Santiago de Compostela i Spanien, en sträcka på ca 70 mil. Jag var 23 år, reste ensam och hade noll vandringserfarenhet. Det tog längre tid för mig än ungefär alla andra som vandrat samma sträcka, men jag kom fram till sist. Tog mig fram på attityden ”hur svårt kan det vara att gå?” Tror det sammanfattar ganska bra hur jag tar mig an saker.

Hur länge har du varit medlem i Bult?

Sedan 2020.

Foto: Tina Stafrén

………………………………………………………………………………………………………..
Barn- och ungdomslitterära sektionen Bult

Bult är sektionen för författare av barn- och ungdomslitteratur inom Sveriges Författarförbund. Av Författarförbundets närmare 3 500 medlemmar är ca 800 anslutna till Bult.

Det var i april 2023 som Bult började presentera en månadens medlem. Samtliga presentationer samlas här.