Katapultpriset delades ut på Littfest i Umeå. Årets prissumma är 60 000 kronor.

Juryns motivering

”Med frenetisk närvaro låter Axel Burénius oss komma nära förlustens faktum. Hans osentimentala skildring kretsar kring skuld och vanmakt och är ett försök att med fantasins kraft närma sig försoning.”

Dödsängel är utgiven på Wahlström & Widstrand och beskrivs så här på förlagets webbsida:
”Dödsängel är en roman om dödens verkningsgrader, om att försöka förstå och hantera meningslöshet, frånvaro och slump. En tät, nervig berättelse som tar sin utgångspunkt i en trafikolycka utanför Bollnäs och som ytterst handlar om medmänsklighet. Lastbilschauffören Ivar Järve får tre unga människors liv på sitt samvete och plötsligt förändras allt. Intensivt medveten om allt i sin närhet, om ljuden och snön, inleder Ivar ett samtal med sig själv. En svindlande tankeström tar form där det vardagliga ställs mot det extraordinära; en kontemplation över livet och döden.”

Övriga nominerade

Sofia Dahlén, Patient (Albert Bonniers förlag)
Aya Kanbar, Hyperverklighet (Nirstedt litteratur)
Nina Pascoal, Vi röstar om vi saknar mamma (Albert Bonniers förlag)
Quynh Tran, Skugga och svalka (Norstedts förlag)

Katapultpriset

Katapultpriset delas varje vår ut till en skönlitterär författare – prosaist eller lyriker – som debuterat under föregående år. Med Katapultpriset vill Skönlitterära sektionens styrelse bidra till att lyfta den nya litteraturen. Priset delades ut för första gången 1992.

Katapultprisets sponsorer

Sponsorer av Katapultpriset 2021 är Aftonbladet, Ahlander Agency, Bokusgruppen, Bonnierförlagen, Dagens Nyheter, Expressen, Natur & Kultur, Nordin Agency, Norstedts förlag, Salomonsson Agency, Svenska Dagbladet och Västerbottens-Kuriren.

De nominerade till Katapultpriset 2021: Nina Pacoal, Quynh Tran, Aya Kanbar, Axel Burénius och Sofia Dahlén.