• Datum:
  • Plats: Författarförbundet, Stockholm
quebec

Québec kommer till Författarnas Hus!

En gång i tiden avfärdade den franske filosofen Voltaire provinsen Québec med ett föraktfullt ”quelques arpents de neige” (några tunnland snö) och engelsmännen försökte med ekonomiska blockader knäcka det franskspråkiga hörnet av Nordamerika. Det lyckades inte och idag är delstaten Québec en kulturellt sett mycket livaktig del av Kanada, där en egen franskspråkig litteratur- och sångtradition vuxit fram.

Onsdagen den 16 mars får vi ett fint exempel på detta när fyra poeter från Montreal, Jean-Marc Desgent, Denise Desautels, Véronique Cyr, Jean-Sébastien Larouche, och sångerskan Paule Landry från Trois-Rivières, kommer på besök till Författarnas Hus i Stockholm klockan 19.30.

Marie Lundquist och Fredrik Ekelund kommer att läsa översättningar på svenska. Vin och snacks serveras.

Välkommen!

Detta arrangemang ordnas av Teater Brunnsgatan Fyra, tidskriften Lyrikvännen och FLF – Fransklärarföreningen med stöd av Svenska Akademien och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse.