• Datum:
  • Plats: Författarförbundet, Stockholm

Är det viktigt att tävla i litteratur?

Nej! Men det är viktigt och nödvändigt för oss författare i Författarförbundet att känna till vad som skrivs och att få vara med och påverka litteraturutgivningen.

Vad saknas? Vilka stordåd riskerar att försvinna i bokhavet? Genom vårt pris kan vi vara med och lyfta fram djärva språng, kvalitet och modiga berättelser. Vi är inte beroende av försäljningssiffror däremot av en så bred litterär marknad som möjligt!

För att vårt pris ska ha genomslagskraft är det avgörande att så många som möjligt kommer och firar med oss. Ni bidrar till litteraturens återväxt genom er närvaro.

Kom och mingla med oss. Tillsammans ska vi ta emot och lyssna till tre spännande debutanter, ge dem vårt stöd och vår uppmuntran men framför allt en oförglömlig kväll!

Årets nominerade:

Sara Lövestam, Som eld (Lilla Piratförlaget)

En angelägen klasskildring, en finstämd naturskildring och en stark berättelse om kärlek. Där huvudpersonerna är lika långt ifrån varandra som Romeo och Julia. Berättad på ett språk som känsligt lyckas skildra förälskelsen som om man själv är med om den för första gången!

Elisabeth Östnäs, Sagan om Turid: Kungadottern (Berghs förlag)

Sagan om Turid: Kungadottern är något så ovanligt som en historisk skildring med inträngande psykologisk blick och ett rafflande äventyr i samma berättelse. Dessutom skriven på ett språk som berikar. Med fantasi och trovärdighet har Elisabeth Östnäs lyft vikingasagan till ett dokument om människans djupaste livsvillkor.

Alex Haridi, Huset mittemot (Bonnier Carlsen)

En skildring av tiden mellan barndom och vuxenblivande där viktiga frågor ställs. Frågor om ansvar och vad som gör livet värt att leva. En nagelbitare med starkt språk och psykologisk träffsäkerhet. Berättelsens driv håller läsaren i ett järngrepp, hela tiden med blicken stadigt fäst på Huset mittemot.

Debutantpriset Slangbellan initierades 1998 av Sektionen för barn- och ungdomslitteratur i Sveriges Författarförbund på initiativ av Helena Dahlbäck. Avsikten med priset är att lyfta fram debutanter och stimulera till fortsatt författarskap. Priset är också ett sätt för oss att hålla oss informerade om det som händer inom vår yrkeskår. Samtidigt får vi tillfälle att lyfta fram sådant vi saknar. Fördelen med att just vi delar ut ett pris är att vi inte behöver ta marknadsmässiga hänsyn utan helt kan koncentrera oss på sådant som kvalitet, förnyelse och innehåll.

Priset består av en handtäljd slangbella av Kalle Güettler, ett diplom av Josefine Sundqvist och 30 000 kronor.

Mer information om Slangbellan och prisutdelningen kan du få av Grethe Rottböll, grethe.r@swipnet.se, eller Susanne Steneros på tel. 08-545 132 24.
För mer information om författarna hänvisar vi till förlagen.

Ett stort tack till bidragsgivarna:
Bonnier Carlsén, Alfabeta förlag, Berghs förlag, Lilla Piratförlaget, Natur & Kultur, Opal förlag, Rabén & Sjögren, Solkatten och Urax förlag.

Anmäl dig Susanne Steneros på e-post, ss@sff.info.