• Datum:
  • Plats: ABF-Huset, Stockholm

Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt och lite till är en fackbok av Pär Holmgren om klimatförändringarna och vad vi behöver göra för att ställa om samhället, inte minst i Sverige.

Pär Holmgren är hedersdoktor i meteorologi vid Uppsala universitet och har arbetat med klimatfrågan sedan 1990-talet, först som tv-meteorolog, författare och föreläsare, senare som riskanalytiker hos Länsförsäkringar och nu som Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

Det skrivs just nu historia om både klimatets förändringar och mänsklighetens kamp för att börja förhindra de miljökatastrofer som hotar. Hur hänger de globala utmaningarna ihop? Varför gör vi inte det vi egentligen vet att vi måste göra? Varför fortsätter vi med ett system som sakta men säkert förstör förutsättningarna för vårt liv på jorden?

Pär Holmgren samtalar om detta och om klimatskrivandets konst med Sven Olov Karlsson, vars fackbok Brandvakten från 2017 påtalade sambanden mellan skogsbränder, miljöförstöring och klimatförändringar.

Serien »En fackbok – en författare« är ett samarbete mellan Minerva och ABF Stockholm.

Vi håller till i lokalen Hjärtat på bottenplanet. (Observera att föreläsningssal kan ändras vid behov. Uppdaterad information om föreläsningssalar finns alltid på skärmarna i ABF-husets entré.)

När: torsdagen den 31 oktober kl. 18.00.

Anmälan: boka din biljett genom att klicka här.

Författarförbundets medlemmar ges gratis entré genom att ange en kod. För att erhålla koden, mejla ludvig.berggren@forfattarforbundet.se

Varmt välkomna!