Meddelande från Svenska PEN:

”I ett uttalande kräver PEN International att de turkiska myndigheterna drar tillbaka alla anklagelser mot den prisbelönta turkiska författaren, Aslı Erdoğan, som riskerar nio år och fyra månaders fängelse på grund av sitt författarskap. Dom förväntas avkunnas vid rättegången den 14 februari.
Den hyllade författaren Aslı Erdoğan greps i augusti 2016 efter att polisen gjort en räd mot hennes lägenhet. Samtidigt greps fler än 20 journalister och anställda på den nu nedstängda pro-kurdiska dagstidningen Özgür Gündem, där Aslı Erdoğan var rådgivande styrelseledamot och kolumnist. Ursprungligen anklagades hon för att ha varit medlem i en terroristorganisation och för att ha ”splittrat statens enighet”. Efter mycket starka inhemska och internationella protester släpptes hon ur häktet den 29 december 2016.

Den 13 januari 2019, begärde åklagaren att Aslı Erdoğan skulle dömas till upp till nio år och fyra månader i fängelse för ”att ha bedrivit propaganda för en terroristorganisation”. Anklagelserna mot henne härrör från fyra artiklar hon skrivit i Özgür Gündem under 2016.
– Rättsprocessen mot Aslı Erdoğan har pågått i drygt tre och ett halvt år. Hon har tvingats tillbringa 132 dagar i häkte och haft utreseförbud i flera månader – enbart för att hon, med fredliga medel, uttryckt sina åsikter. Åtalet mot Aslı Erdoğan är helt klart politiskt, det har plågat henne och en oändlig rad andra oberoende röster i Turkiet. Med anledning av den hotande domen uttrycker hela PEN-rörelsen sin solidaritet med Aslı Erdoğan, med kraft kräver vi att åtalet mot Aslı Erdoğan dras tillbaka, säger Salil Tripathi, ordförande i PEN Internationals kommitté för fängslade författare.

Aslı Erdoğan räknas till den turkiska samtidslitteraturens främsta namn. Erdoğan väjer sällan för de tabulagda ämnena. Hon är ett av den unga, samtida turkiska litteraturens främsta och mest kontroversiella namn, som aldrig slutat skriva om kurdernas rättigheter, det armeniska folkmordet, våld mot kvinnor eller tortyren i turkiska fängelser. 2016 tilldelades hon Svenska PENs Tucholskypris och hon är hedersmedlem i Svenska PEN och i flera andra PEN-centra. Hon har även mottagit flera andra utmärkelser, bl.a. Simone de Beauvoir-priset för mänskliga rättigheter och Vaclav Havel-priset.
– Aslı Erdoğan måste friges. Detta är ännu ett exempel på hur en skribent anklagas för terrorism eller liknande brott för att myndigheterna ska kunna hävda att de värnar det fria ordet, trots att de i praktiken gör allt för att kväva det, säger Jesper Bengtsson, ordförande för Svenska PEN.”

Läs mer på PEN International.

Läs Aslı Erdoğan i Svenska PENs nättidskrift PEN/Opp.