”Just nu sjunger elever Den blomstertid nu kommer över hela landet, redo att försvinna iväg på sommarlov i tio veckor. Vad kommer att hända med de elever vars läsförmåga vi har misslyckats att öva upp under läsåret? De vars läslust vi har misslyckats att väcka? Vad händer med de barn och unga som inte öppnar en bok på hela sommaren?”
I en artikel på DN Debatt 9 juni skriver Författarförbundet, Läromedelsförfattarna och Svensk biblioteksförening om vikten av permanenta lösningar – bemannade skolbibliotek och läromedel (Sverige lägger minst pengar i Norden på läromedel!) – för att vända trenden och få svenska elever att läsa igen.
”Elever behöver inte en lässatsning till. De behöver läromedel som hjälper dem i läsandet. De behöver skolbibliotek där de kan utforska litteraturens värld, och de behöver skolbibliotekarier som hjälper dem att hitta rätt. De behöver böcker att ta med hem, för att fortsätta skolans läsning på egen hand. De behöver en litterär grund att stå på, men de kan inte bygga den själva. Medan Sveriges politiker pratar om läsfrämjande och klappar sig själva på axeln, minskar läsningen bland våra barn och unga.”
Läs hela artikeln på DN Debatt här.