Covid-19-pandemin slår hårt mot förbundets medlemmar. Inställda framträdanden och förlorade uppdrag leder till en akut ekonomisk situation för många författare och översättare.

Författarförbundet har själva och tillsammans med KLYS de senaste månaderna haft en löpande dialog med Kulturdepartementet för få till stånd bra åtgärder. Situationen har även uppmärksammats av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen som i ett brev till kulturministern krävt riktat stöd till dessa grupper.

I väntan på statliga medel krävs dock akuta åtgärder. Därför har Författarförbundet startat en tillfällig krisfond för medlemmar som drabbats av corona-epidemin.

Ur fonden ska medlemmar som förlorat intäkter på grund av inställda arrangemang och förlorade uppdrag till följd av covid-19-pandemin kunna söka ersättning.

Hittills har det kommit i närmare en miljon kronor till fonden, och 66 medlemmar är så här långt beviljade ersättning.

Den som vill bidra till fonden kan sätta in pengar på BG 878-8028 och märka insättningen ”krisfond”.

Det går också bra att swisha bidrag till fonden på swishnummer: 123 34 70 580.

Förutom ett antal anonyma givare har följande medlemmar och företag bidragit med stora och mindre belopp (utan inbördes ordning!):

Neda och Fredrik Backman, Helena Dahlgren, Bonniers Familjestiftelse, Sigrid Combüchen, Sara Bergmark Elfgren, Viveca Sten, Stefan de Vylder, Simona Ahrnstedt, Karin Nyman, Camilla Läckberg, Stiftelsen Natur & Kultur, Ingrid Marie-Louise Börge, Inger Edelfeldt, Sven Unger, Hjördis Kristenson och Alexander Haridi.