slangbellan 1

Fantasin får frön att växa!

BULT:s årligaslangbellan2 debutantpris Slangbellan för bästa debutbok i kategorin barn- och ungdomslitteratur 2014 går till Josefin Sundqvist, för bilderboken Pappersväxten (Urax förlag) som hon även illustrerat.

Så här lyder juryns motivering:
En innerlig och tänkvärd skildring av utanförskap och den kraft som fantasi och vänskap besitter. Med fin känsla för ordens valörer och ett  oväntat bildspråk, där samtid möter tradition i valen av motiv och perspektiv, skapas spänningen i berättelsen.

Josefin Sundqvist är illustratör, utbildad vid Edinburgh College of Art. Hon bor i Stockholm, men trivs också mycket bra vid sjön i Vikarbyn, i alla fall på somrarna.

BULT – Barn- och ungdomslitterära sektionen inom Författarförbundet läser varje år alla svenska debutantverk inom barn- och ungdomslitteraturen, i år ca 80 stycken.  Avsikten med priset är att lyfta fram debutanter och stimulera till fortsatt författarskap. Priset är också ett sätt för oss att hålla oss informerade om det som händer inom vår yrkeskår. Samtidigt får vi tillfälle att lyfta fram sådant vi saknar. Fördelen med att just vi delar ut ett pris är att vi inte behöver ta marknadsmässig hänsyn utan helt kan koncentrera oss på sådant som kvalitet, förnyelse och innehåll.

Priset delades ut den 14 april i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Tjärhovsgatan i Stockholm. Vinnaren erhöll traditionsenligt en slangbella handtäljd av författaren Kalle Güettler, ett diplom av Ida Björs samt 30 000 kronor.

Övriga nominerade till priset var:

Josephine Bornebusch, Född fenomenal (Bonnier Carlsen)

Ylva Hillström, Konst (Alfabeta)

Ett stort tack till bidragsgivarna:

Albert Bonniers förlag, Alfabeta förlag, Berghs förlag, Bokspindeln, Hegas förlag, Kabusa böcker, Natur & Kultur, Opal förlag, Rabén & Sjögren, Solkatten, Studieförbundet Vuxenskolan, Urax förlag

BULT slangbella med färg liten