Under 2020 steg den sammanlagda bokförsäljningen med 8,7 procent. Under 2021 var ökningen 6,3 procent – vilket betyder att försäljningen av fysiska böcker, ljudböcker och e-böcker för första gången översteg 5 miljarder kronor. Detta enligt Svenska Bokhandlarföreningens och Svenska Förläggareföreningens försäljningsstatistik.

I en TT-intervju kommenterar Ludvig Berggren, litteraturpolitisk sekreterare på Sveriges Författarförbund, det nya försäljningsrekordet:
”Det här glädjeruset som nu kan uppstå får inte skymma det faktum att författarna och översättarna är litteraturens sämst betalda. Vi ser ju att vår yrkesgrupp har allt mindre möjlighet att erhålla skälig ersättning för sina prestationer. Dels tjänar författarna undermåligt på den lyssnade boken, det har att göra med att ersättningsnivåerna är oskäliga. Det här hänger ihop med hur avtalen mellan förlagen och ljudbokstjänsterna ser ut. Som det är nu har vi ingen insyn i de avtalen, vi kan inte se vad saker baseras på och därmed få en chans att förhandla upp dem.”

Nyheten om bokbranschens nya försäljningsrekord har publicerats i bland annat Göteborgs-Posten.