Nordiska motståndsrörelsen (NMR) försökte i helgen att sabotera sagostunder på två av landets bibliotek. ”Bland drakar och dragqueens” är namnet på en biblioteksturné där dragartister läser sagor för barn. Konceptet blev för mycket för NMR som spärrade av biblioteken, det ena i Nykvarn och det andra i Täby, med avspärrningstejp och satte upp lappar där de beskrev sagostunderna som skadliga för barn. Detta framgår av en artikel i Dagens Nyheter (19/10).

Författarförbundet fördömer NMR:s attack.
– Dragartisterna i ”Bland drakar och dragqueens” är viktiga läsambassadörer! Att både de och biblioteken står upp för allas lika värde är något vi författare och översättare självklart är stolta över, säger Grethe Rottböll, ordförande i Sveriges Författarförbund.