Litteraturscenen söndag 28 september
10.00-10.25 Poesin, priserna och livetI ett samtal med sin svenska översättare Inger Midmo kommer den portugisiske poeten, dramatikern och kirurgen João Luís Barreto Guimarães, aktuell med diktsamlingen Till klarhet, att berätta om sin väg in i poesin, om läkekonsten och vad han känner inför de litterära priser han har fått. Samtalet berör också poeten Antonio Ramos Rosa, vars poesi firar hundraårsjubileum i Portugal i år och som snart finns i svensk översättning.Både João Luís Barreto Guimarães och Antonio Ramos Rosa anses nyskapande, men deras poesi handlar ytterst om demokratiutveckling, livet och den poetiska friheten, inte minst med tanke på Europa. Samtalet är på engelska.
10.30-10.55 Om bokutgivningsföretag och hybridförlagVad innebär det att ge ut sin bok på ett bokutgivningsföretag och vad är egentligen ett så kallat hybridförlag? Anja Gatu, ordförande Författarförbundet och Susanne Steneros, förbundsdirektör Författarförbundet reder ut begreppen. Moderator: Valter Bennour, biträdande jurist Författarförbundet.
11.00-11.25 Konsten att tillgängliggöra poesiPoesi betraktas av många som svårt, obegripligt, diffust. Svenska Akademien har vågat gå en egen väg när de låtit ge ut diktantologierna En bro av poesi (2021) riktad till sexåringar och Tid för poesi (2024) för barn i mellanstadieåldern. Mats Malm, Svenska Akademien, och Anna Nordlund, forskare i litteraturvetenskap och en av redaktörerna till diktantologierna. Moderator: Vesna Prekopic, andre vice ordförande Författarförbundet.
11.30-11.50 Jonathan Brott: 100 dikter – mixtape edition (alla talar svenska)Ur recensionerna: ”Brotts hundra dikter sänker ribban för alla de som tänker att poesi måste skrivas på största allvar. Språket är vardagligt och formen impulsiv.” ”Han får en heliumballong att verka tung.” ”Det blir väldigt roligt, varierat, och varje dikt lyckas faktiskt bli minnesvärd.”Jonathan Brott är redaktör för litteraturtidskriften L’ Amour – La Mort. 100 dikter är hans debut. I ett samtal med Ali Alonzo, även han poet och redaktör för L’ Amour – La Mort.
11.55-12.20 Lust och kärlek i barnafödandetBarnmorskan Asabea Britton har i böcker och på sitt instagramkonto folkbildat om barnafödande. Här talar hon med Emilia Bergmark Jimenez, fotograf och författare till Att föda och att födas, om det existentiella i att föda barn. Om att se födandet inte enbart som en fysisk händelse utan en emotionell, spirituell, kulturell och social händelse där även lust, kärlek och sexualitet kan uttrycka sig. Vad hindrar och vad uppmuntrar kärleken och lusten i ett förlossningsrum? Och vad gör det med oss när vi får uppleva det? Moderator: Karin W Tikkanen, författare.
12.30-12.55 Per J Andersson: Historiska resenärer – 12 kvinnor som erövrade världenLänge ansågs det opassande för en kvinna att resa, särskilt på egen hand. De kvinnor som ändå gav sig ut på vägarna ”glömdes bort”, trots att de skildrade sina resor i tidningar och böcker. Här lyfts nu några av världens mest spännande kvinnliga vagabonder fram, däribland österrikiska Ida Pfeiffer, taiwanesiska San Mao, svenska Fredrika Bremer och brittisk-kenyanska Beryl Markham. Vi följer dem över slättlandskap och genom öknar, de rider på hästar, kameler och åsnor. De vandrar genom djungler och korsar kontinenter ombord på ångloksdrivna tåg och oceaner med segel- och ångfartyg. Moderator: Jenny Bjarnar, förläggare Ordfront förlag.
13.00-13.20 Jila Mossaed: Vem var min mor på jorden Mossaed, född i Teheran, betraktas som en av de stora exildiktarna i svensk samtidspoesi. Exilens erfarenhet, gestaltad som både förlust och tillblivelse, är ett grundackord i författarskapet. Vem var min mor på jorden innehåller både nya dikter och ett urval ur hennes tidigare diktsamlingar. Moderator: Elise Karlsson, förläggare Norstedts.
13.25-13.50 Stories from Angered 2025: vol. 2 Att läsningen sjunker och att det är svårt att försörja sig som författare, har inte hindrat elever på Angeredsgymnasiet från att satsa på en skrivkarriär och publicera en gemensam antologi, Stories from Angered 2025: vol. 2 (Stories from Angered och Författarskolan, 2025). Tre av dem – Hanna Chernihova, Stanislav Mosin och Natalia Yazykova – har flytt från Putins anfallskrig mot Ukraina och läser sina texter om kriget och döden. Moderator: Jonas Fröberg, författare och initiativtagare till Författarskolan på Angeredsgymnasiet.
14.00-14.25 Magnus Västerbro: Kärlekens tid Vad är kärlek? Hur har människor älskat genom tiderna? Och vem har egentligen fått älska vem? Västerbro låter oss möta passion och förbjuden kärlek i alla dess former: Hur gick det till när Héloïse mötte Abélard, och vad blev priset för deras kärlek? Varför försvann Ulrika Eleonora in i skogen och bytte till manskläder? Kan Kenelm och Venetia övertyga sina mödrar om att deras kärlek är menad att vara? Det intima vävs samman med det politiska, det historiska med det högst aktuella. Moderator: Sara Nyström, förläggare Albert Bonniers förlag.
14.30-14.55 Bea Uusma: Vitön – Den fristående fortsättningen till ExpeditionenBea Uusma, läkare och författare till den Augustprisbelönade boken Expeditionen, har i två decennier försökt lösa den polarhistoriska gåtan om Andrée-expeditionens dödsorsak. I augusti 2024 begav sig Bea Uusma tillsammans med arkeologer, en osteolog (expert på ben) och två arkeologihundar till Vitön för den första arkeologiska utgrävning som någonsin har beviljats på denna istäckta ö. Vitön är resultatet av den expeditionen. Moderator: Cecilia Kerstell, publicistisk chef Norstedts.
15.00-15.25 Agneta Stark: Nöj dig aldrig, skrev du: brev om arbete, samhälle och kärlek 1978–1986När Agneta Stark och Sven Lindqvist inledde en kärleksrelation i början av 1980-talet, var Sven Lindqvist redan gift. De inledde en intensiv brevväxling – om allt från dagspolitik, litteratur och arbete till kärlek, förebråelser och erotik. Nu har brevväxlingen blivit en bok. Författaren, ekonomiforskaren och samhällsdebattören Agneta Stark i ett samtal med redaktören och förläggaren Gunnar Nirstedt, Nirstedt/litteratur.
15.30-15.55 Aase Berg: Vi är framme snartSpiken i kistan för hela dagboksgenren, tyckte kritikerna när Aase Bergs första dagbok Jag är aldrig hemma kom. Men här är nu Vi är framme snart – om försöken att hitta hem trots kaospersonlighet, en flackande tillvaro, strulande ungar, alldeles för mycket jobb och en besatthet av hästar.