Vi har tyvärr ingen möjlighet att behandla ansökningar som kommer in före eller efter ansökningsperioden.

Ansökan och åberopade verk

Ansökan ska göras på särskild blankett. Blanketten går att ladda ner nedan eller skickas efter från Författarförbundets kansli. Blanketten går att fylla i på din dator men måste sedan skrivas ut och undertecknas innan du sänder in den. Sänd inte in några böcker eller annan produktion – om behov finns kommer juryn begära dessa vid senare tillfälle.

Radiostipendier avser medel från Copyswede-ersättningar som inte har kunnat betalas ut till individuella upphovspersoner. Beloppen varierar och fördelas av en stipendienämnd tillsatt av Författarförbundets styrelse.

Berättigade att söka stipendium är alla fritt arbetande litterära upphovsmän såsom skön-, fack- och barn- och ungdomsförfattare, översättare, kulturskribenter och journalister vilkas texter eller egna radioinslag sänts i Sveriges Radio (P1, P2, P3, P4) under 2018 och framåt. Dramatiska verk omfattas inte. Medverkan som fast anställd eller projektanställd kan inte åberopas. Stipendiesökande behöver inte vara medlem i Sveriges Författarförbund.

För ansökan: https://movits.sff.info/radiostipendier

Ansökningsblankett finns att ladda ned här: Ansökningsblankett radiostip 2019