Gå till innehållet

Vem vågar tacka nej?

Det kan vara svårt att tacka nej till ett uppdrag. Inte sällan finns en rädsla för att inte bli tillfrågad igen. Situationen kan kännas nästan som utpressning. Men det är genom att tacka nej till gratisarbete författar- och översättaryrket kan utvecklas mot en relevant lönesättning. Att välja att tacka nej till gratisarbete eller att förhandla sig till ett arvode är att vara solidarisk med hela yrkesgruppen.

Naturligtvis finns det situationer där enskilda författare och översättare, liksom många andra yrkeskategorier, vill och kan bidra som frivilliga genom att utföra olika slags uppdrag, skänka böcker, skriva en text utan arvode, med mera. Men det ska ske på initiativ från författaren/översättaren själv.

Du når den juridiska avdelningen på telefon 08-545 132 00 (välj ”Rådgivning”) eller skicka e-post (juridik@forfattarforbundet.se). Vår ärendehantering är konfidentiell och vi behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information läs här.