Sveriges Författarförbund har i Dagens Nyheter den 9 februari startat ett upprop för att rädda biblioteken, du kan skriva på namninsamlingen här.

Biblioteken tillhör demokratins infrastruktur. Hoten från demokratifientliga opinioner, polarisering och förfalskad information understryker deras växande betydelse. Biblioteken är den största, mest besökta och spridda kulturinstitutionen i landet. Men på punkt efter punkt går utvecklingen i fel riktning. Det rör såväl folkbibliotek som skolbibliotek och avsaknaden av ett digitalt nationalbibliotek. När bibliotek privatiseras slår efterfrågan ut kvalitetskrav och läsfrämjande insatser. Läs hela artikeln här.

• Vi uppmanar den nya regeringen att göra bibliotekens framtid till en kulturpolitisk huvudfråga. Biblioteksdöden måste upphöra, folkbiblioteken rustas upp, det digitala nationalbiblioteket förverkligas och skolbiblioteken ges ett tydligt regelverk så att kommunerna inte kan smita från sitt ansvar.
  • Vi uppmanar landets kommun­politiker att uppgradera bibliotekens betydelse för den lokala demokratin, läs- och litteraturfrämjandet, integrationen och kunskapsutvecklingen så att de kan delta som levande knutpunkter i det lokala, nationella och globala.
  • Vi uppmanar alla landets invånare att tillsammans med Sveriges Författar­förbund slå vakt om biblioteken i en tid när angreppen mot det öppna samhället växer. För varje nedlagt bibliotek måste det öppnas minst ett nytt. Håll demokratin levande – utveckla biblioteken!

Skriv på uppropet här.