I upphovsrättslagen finns en inskränkning som innebär att var och en kan kopiera verk för personligt bruk, så kallad privatkopiering. Under 1980-talet förändrades de tekniska möjligheterna till privatkopiering; nu kom video- och ljudkassetterna som ledde till en drastisk ökning av film- och musikkopiering.

Mot bakgrund av den omfattande privatkopieringen infördes i mitten av 1990-talet en kompensationsordning – privatkopieringsersättningen – som lag i Sverige. Utgångspunkten var att kompensera för den kopiering som teknikutvecklingen möjliggjorde och som privatpersoner i stor utsträckning använde sig av. Teknikproducenter och teknikimportörer skulle nu betala en avgift för de tekniska anordningar som privatpersoner kunde använda för att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Till en början handlade det framför allt om ljud- och videokassetter, men så kom dessa att ersättas av inspelningsbara CD-skivor och DVD:er, vilket fick kopieringens omfattning att öka ännu mer. Teknikproducenterna och teknikimportörerna var inte särskilt glada över kompensationsordningen – det var ju de som fick betala. Elektronikbranschen drev omfattande kampanjer både i EU och Sverige för att få bort PKE. Branschen drev också ett stort antal rättsfall med samma syfte. När de förlorade dessa tvister återstod att skriva avtal.

2020 skrevs två avtal med elektronikbranschen: ett gällande den så kallade historiska skulden och ett om ett framtida avgiftssystem. Den historiska skulden sträcker sig tillbaka till 2009 och omfattar alltså åren 2009–2020, framtidsavtalet gäller från 2021 och tills någon part säger upp det.

Sedan 2021 har organisationerna inom Copyswede fört interna diskussioner och förhandlingar om hur ersättningarna ska fördelas mellan olika kategorier av rättighetshavare. Dessa förhandlingar ledde under försommaren 2024 till att överenskommelser kunde tecknas.

I april 2024 kom Copyswedes medlemmar och samarbetspartners överens om fördelningen av drygt 2,2 miljarder kronor för privatkopieringsersättning från åren 2009–2023, ersättningar som nu slutligen kan nå rättighetshavarna i musik, ljudböcker, tv-program, filmer och utsända poddar.

Läs mer om förhandlingarna och vad de ledde till för författarna och översättarna