Grethe Rottböll, ordförande

GRFödd 1956, författare och sångerska. Debuterade som 25-åring med sin första roman på Norstedts. Utbildade sig till sångerska. Har också studerat teoretisk filosofi samt skrivit noveller och essäer bland annat om Tarkovskij för Ord&Bild men även musikteater och texter till musik i olika genrer. Sonen Ole föddes som en lycklig överraskning lite sent i livet. Något som drog igång en flod av bilderböcker för barn; fakta, rim, ramsor och skönlitterära berättelser. Har byggt upp ett skolbibliotek. Fick Bokjuryns pris tillsammans med illustratören Lisen Adbåge för boken Hästfesten (2013). Hon var tidigare verksam i styrelsen för BULT. Grethe vill arbeta med att stärka förbundets fackliga frågor och se över våra minimiarvoden. Solidaritet, rättvisa och värna litteraturen som kulturbärare håller henne sysselsatt.

Patrik Lundberg, vice ordförande

PL

Född 1983 i Sydkorea, bor i Malmö. Författare och journalist. Debuterade 2013 med den självbiografiska romanen Gul utanpå, året därpå utkom ungdomsromanen Onanisterna. Har därefter medverkat i ett antal antologier samt skrivit fackboken Facit – konsten att skriva krönikor. Har en magister i litterärt skapande vid Författarskolan i Lund och är fast kolumnist på Aftonbladet. Sitter i AU samt Författarens arbetsgrupp. Gillar att arbeta med frågor som gäller yttrandefrihet, ekonomi samt förbundets interna och externa kommunikation.

Niclas Hval, andre vice ordförande

NHFödd 1974 och bosatt i Kungsbacka. Har översatt ett trettiotal romaner från engelska sedan 2003 och är medlem i förbundet sedan 2006. Störst, bäst och vackrast av alla utmaningar har varit den sydafrikanska författaren Marlene van Niekerks Agaat. Andra intressanta författare är Junot Díaz, Jennifer Clement och Lucia Berlin. Undervisar deltid på det litterära översättarprogrammet på Litterär gestaltning i Göteborg och sitter även med i Referensgruppen för svensk litteratur i översättning på Kulturrådet. Är särskilt intresserad av allt som rör översättning och översättarnas villkor.

Carl-Axel Gyllenram, ledamot

CGA

Medlem i Författarförbundet sedan 2008, har hittills gett ut fyra romaner; den senaste Jag, Anna, vill gå vidare nu (2015) utspelas i ”författarbyn” Kulbäcksliden. 2011-2013 var Carl-Axel ordförande för Författarcentrum Riks efter att ha varit mycket aktiv i Norrländska litteratursällskapet/Författarcentrum Norr under flera år, bland annat som ordförande i tre år. Till vardags är han sedan november 2015 chef för Länsbiblioteket i Västerbotten, efter att i 25 år verkat som biblioteks- och kulturchef i Vindelns kommun. Jag är som en av representanterna för styrelsen engagerad i samiska arbetsgruppen, och ser fram mot fortsatt arbete i gruppen och att få samarbeta med och stödja Samiskt litteraturcentrum, som invigdes i samband med Samisk litteraturfest – Bàgo in books i Jokkmokk november 2017. Jag ingår även som en av två representanter från styrelsen i Internationella rådet, och känner särskilt stark för rådets arbete runt fristadsförfattarna. Som bibliotekarie och författare brinner jag för att samarbetet och utbytet mellan bibliotekarierna/biblioteken och författarna/Författarförbundet ska stärkas och utvecklas, inte minst vad gäller bibliotekens litteraturfrämjande uppdrag. Jag har tidigare ingått i Biblioteksrådet, och betraktar dess arbete som mycket viktigt.

Jörgen Gassilewski, ledamot

JG

Jörgen Gassilewski har utgivit ett femtontal böcker, huvudsakligen poesi. Han är medlem i Sveriges Författarförbund sedan 1993 och har tidigare suttit i Författarfondens stipendieråd. Sedan 2018 är han ledamot i invalsnämnden. Senaste diktsamling är pärla barbie klistermärke Vi hade vi inte. Kommer inte att. Skulle komma att. Kunde inte tro att. Visste inte att. (2012). 2017 utkom romanen Hastigheten, som rör sig i och kring folkmordet i Rwanda 1994. Han arbetar även med konst, högskoleundervisning, tidskrifter, översättning och poesiantologier. Hans särskilda intresseområden i styrelsearbetet är litterära och konstnärliga samverkansprojekt samt Sveriges författarfond.

Annelie Bränström-Öhman, ledamot

Född 1960 i byn Svärtträsk, Västerbotten och bosatt i Umeå. Hon är kulturskribent, författare och professor i litteraturvetenskap och genusvetenskap vid Umeå universitet. Hennes forskning och skrivande har främst rört sig i fälten feministisk teori, kärlek i modern litteratur, flickforskning, kreativt skrivande och personlig essäistik. Hon disputerade 1998 med avhandlingen Kärlekens ödeland. Rut Hillarp och kvinnornas fyrtiotalsmodernism). Därefter har hon publicerat böckerna ”kärlek! och någonting att skratta åt! dessutom. Sara Lidman och den kärleksfulla blicken (2008) och Stilens munterhet. Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk 1975-1985 (2014).  Hon har medverkat som redaktör och skribent i ett flertal antologier och är flitigt engagerad som föreläsare.  Jag är från och med oktober 2017 engagerad i Minervas grupp ”Sanning och stil” (som Moa Matthis och Henrik Berggren leder).

Per Wirtén, ledamot

Jag är född 1958, är författare och frilansskribent. Mina böcker kan beskrivas som sakprosa. Jag debuterade med min första egna bok 1996. Sedan har jag bland annat skrivit Där jag kommer från — kriget mot förorten, Herbert Tingstens sista dagar och Är vi framme snart — drömmen om Europas förenta stater. 1993 var jag med att grunda samhällsmagasinet Arena och lämnade den 2010. Sedan många år skriver jag om litteratur och samhällsfrågor på Expressens och Sydsvenskans kultursidor. 2018 blev jag invald i SJF:s förbundsstyrelse och sitter också i Svenska PEN:s styrelse.

Maria Fagerberg, ledamot

Jag är född och uppvuxen i Nyköping, bosatt i Linköping och arbetar som gymnasielärare och skolledare på ett estetiskt gymnasium i Norrköping. Debuterade som författare år 2003 med romanen Svart dam och har sedan dess publicerat ytterligare tre titlar. Jag har en magisterexamen i pedagogik samt en statlig rektorsutbildning, är medlem i Svenska PEN och sedan 2012 förtroendevald i förbundet som regionombud. Är engagerad i yttrandefrihets- och demokratifrågor, arbete med värdegrund och likabehandling samt självklart, utifrån det uppdrag jag har haft som regionombud, regional kulturpolitik och samverkan. Springer 1,5 mil om dagen och älskar hockey och fotboll!

Anisur Rahman, ledamot

Anisur Rahman föddes 1978 i Bangladesh och kom till Sverige 2008. Bor idag i Uppsala där han 2009 – 2011 var en av stadens första fristadsförfattare. Efter flera verk på engelska och bengali debuterade han på svenska med diktsamlingen Sex årstider (2012), pjäserna Resa i natten (2012) och Vargen och ministern (2012). Han har medverkat i flera svenska antologier. Anisur är vidare litteraturkritiker och debattör bland annat på Upsala Nya Tidning, och har mottagit flera stipendier, samt är en av grundare av och projektledare för Uppsala litteraturcentrum. Han har gett ut över tjugo böcker inom både poesi och prosa såsom en roman, en essäsamling, en novellsamling och barnböcker. Anisur har intresse för att stödja frågor kring Free Dawit Isaak, minoritetsspråk, svenska författare som skriver på andra språk samt internationalisering av litteratur.

Alva Dahl, suppleant

Alva Dahl föddes 1985 och är författare och översättare boende i Uppsala. Alva är fil dr i nordiska språk, författare till boken Interpunktion: om skiljetecken och textens nyanser (2016) och har medverkat med en mängd essäer och artiklar i bland annat SvD, Med andra ord (tidskrift för litterär översättning) och Ord&Bild. Till de författare som hon har översatt till svenska hör bland annat David Foster Wallace, Zadie Smith, Margaret Drabble och Toril Moi. Alva har arbetat som redaktör för Svenskt översättarlexikon och även undervisat vid Stockholms och Uppsala universitet, främst inom skriftlig framställning, textanalys och översättning. 2017 erhöll hon Natur & Kulturs särskilda stipendium för litterära insatser, och nyligen Svenska humanistiska förbundets pris till en yngre humanist.

Mara Lee, suppleant

Mara Lee föddes 1972 i Sydkorea och växte upp i Osby och Malmö. Hon debuterade år 2000 med Kom. Redan där gestaltade hon makt, sexualitet och feminism. Detta har hon återkommit till, senast i Kärleken och hatet, från 2018. Mara Lee rör sig fritt mellan genrerna och doktorerade 2014 med När andra skriver: skrivande som motstånd, ansvar och tid. Hon har också översatt en rad titlar av poeten Anne Carson. För närvarande arbetar hon på en bok om kärlek.