Grethe Rottböll, ordförande

GRFödd 1956, författare och sångerska. Debuterade som 25-åring med sin första roman på Norstedts. Utbildade sig till sångerska. Har också studerat teoretisk filosofi samt skrivit noveller och essäer bland annat om Tarkovskij för Ord&Bild, men även musikteater och texter till musik i olika genrer. Sonen Ole föddes som en lycklig överraskning lite sent i livet. Något som drog igång en flod av bilderböcker för barn; fakta, rim, ramsor och skönlitterära berättelser. Har byggt upp ett skolbibliotek. Fick Bokjuryns pris tillsammans med illustratören Lisen Adbåge för boken Hästfesten (2013). Hon var tidigare verksam i styrelsen för BULT. Grethe vill arbeta med att stärka förbundets fackliga frågor. Solidaritet, rättvisa och värna litteraturen som kulturbärare håller henne sysselsatt.

Niclas Hval, ledamot

NHFödd 1974 och bosatt i Kungsbacka. Har översatt ett trettiotal romaner från engelska sedan 2003 och är medlem i förbundet sedan 2006. Störst, bäst och vackrast av alla utmaningar har varit den sydafrikanska författaren Marlene van Niekerks Agaat. Andra intressanta författare är Junot Díaz, Jennifer Clement och Lucia Berlin. Undervisar deltid på det litterära översättarprogrammet på Litterär gestaltning i Göteborg och sitter även med i Referensgruppen för svensk litteratur i översättning på Kulturrådet. Är särskilt intresserad av allt som rör översättning och översättarnas villkor.

Anja Gatu, ledamot

Född 1982, författare, journalist och föreläsare bosatt i Malmö. Hon har en magisterexamen i ekonomisk historia och har bland annat varit chef för sportredaktionen på Sydsvenska Dagbladet. Hon debuterade 1999 med en text i antologin Fittstim och har hittills skrivit nio böcker om sport, senast Snygg brytning, Behrang!.

Jörgen Gassilewski, vice ordförande

JG

Jörgen Gassilewski har utgivit ett femtontal böcker, huvudsakligen poesi. Han är medlem i Sveriges Författarförbund sedan 1993 och har tidigare suttit i Författarfondens stipendieråd. Sedan 2018 är han ledamot i invalsnämnden. Senaste diktsamling är pärla barbie klistermärke Vi hade vi inte. Kommer inte att. Skulle komma att. Kunde inte tro att. Visste inte att. (2012). 2017 utkom romanen Hastigheten, som rör sig i och kring folkmordet i Rwanda 1994. Han arbetar även med konst, högskoleundervisning, tidskrifter, översättning och poesiantologier. Hans särskilda intresseområden i styrelsearbetet är litterära och konstnärliga samverkansprojekt samt Sveriges författarfond.

Annelie Bränström-Öhman, ledamot

Född 1960 i byn Svärtträsk, Västerbotten och bosatt i Umeå. Hon är kulturskribent, författare och professor i litteraturvetenskap och genusvetenskap vid Umeå universitet. Hennes forskning och skrivande har främst rört sig i fälten feministisk teori, kärlek i modern litteratur, flickforskning, kreativt skrivande och personlig essäistik. Hon disputerade 1998 med avhandlingen Kärlekens ödeland. Rut Hillarp och kvinnornas fyrtiotalsmodernism). Därefter har hon publicerat böckerna ”kärlek! och någonting att skratta åt! dessutom. Sara Lidman och den kärleksfulla blicken (2008) och Stilens munterhet. Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk 1975-1985 (2014). Hon har medverkat som redaktör och skribent i ett flertal antologier och är flitigt engagerad som föreläsare. Hon är från och med oktober 2017 engagerad i Minervas grupp ”Sanning och stil” (som Moa Matthis och Henrik Berggren leder).

Per Wirtén, ledamot

Jag är född 1958, är författare och frilansskribent. Mina böcker kan beskrivas som sakprosa. Jag debuterade med min första egna bok 1996. Sedan har jag bland annat skrivit Där jag kommer från — kriget mot förorten, Herbert Tingstens sista dagar och Är vi framme snart — drömmen om Europas förenta stater. 1993 var jag med att grunda samhällsmagasinet Arena och lämnade den 2010. Sedan många år skriver jag om litteratur och samhällsfrågor på Expressens och Sydsvenskans kultursidor. 2018 blev jag invald i SJF:s förbundsstyrelse och sitter också i Svenska PEN:s styrelse.

Maria Fagerberg, andre vice ordförande

Jag är född och uppvuxen i Nyköping, bosatt i Linköping och arbetar som gymnasielärare och skolledare på ett estetiskt gymnasium i Norrköping. Debuterade som författare år 2003 med romanen Svart dam och har sedan dess publicerat ytterligare tre titlar. Jag har en magisterexamen i pedagogik samt en statlig rektorsutbildning, är medlem i Svenska PEN och sedan 2012 förtroendevald i förbundet som regionombud. Är engagerad i yttrandefrihets- och demokratifrågor, arbete med värdegrund och likabehandling samt självklart, utifrån det uppdrag jag har haft som regionombud, regional kulturpolitik och samverkan. Springer 1,5 mil om dagen och älskar hockey och fotboll!

Anisur Rahman, ledamot

Anisur Rahman föddes 1978 i Bangladesh och kom till Sverige 2008. Bor idag i Uppsala där han 2009 – 2011 var en av stadens första fristadsförfattare. Efter flera verk på engelska och bengali debuterade han på svenska med diktsamlingen Sex årstider (2012), pjäserna Resa i natten (2012) och Vargen och ministern (2012). Han har medverkat i flera svenska antologier. Anisur är vidare litteraturkritiker och debattör på bland annat Upsala Nya Tidning, han har mottagit flera stipendier och är en av grundarna av och projektledare för Uppsala litteraturcentrum. Han har gett ut över tjugo böcker inom både poesi och prosa såsom en roman, en essäsamling, en novellsamling och barnböcker. Anisur har intresse för att stödja frågor kring Free Dawit Isaak, minoritetsspråk, svenska författare som skriver på andra språk samt internationalisering av litteratur.

Alva Dahl, ledamot

Alva Dahl föddes 1985 och är författare och översättare boende i Uppsala. Alva är fil dr i nordiska språk, författare till boken Interpunktion: om skiljetecken och textens nyanser (2016) och har medverkat med en mängd essäer och artiklar i bland annat SvD, Med andra ord (tidskrift för litterär översättning) och Ord&Bild. Till de författare som hon har översatt till svenska hör bland annat David Foster Wallace, Zadie Smith, Margaret Drabble och Toril Moi. Alva har arbetat som redaktör för Svenskt översättarlexikon och även undervisat vid Stockholms och Uppsala universitet, främst inom skriftlig framställning, textanalys och översättning. 2017 erhöll hon Natur & Kulturs särskilda stipendium för litterära insatser, och nyligen Svenska humanistiska förbundets pris till en yngre humanist.

Carina Bergström, suppleant

Född 1955, poet, folkmusiker och lärare. Hon är uppvuxen i Solna och sedan många år bosatt i Sorsele kommun. Hon debuterade 1998 med Fritt fall och har förutom sina böcker också gett ut flera album med egen musik. Carina Bergström jobbar med olika kulturprojekt och under kulturhuvudstadsåret 2014 var hon projektledare och konstnärlig ledare för musik- och berättarföreställningen Flottarna kommer.

Thomas Kanger, suppleant

Född 1951, författare, journalist och förläggare, bosatt i Nacka. Han debuterade 1987 med Mordet på Olof Palme och har därefter gett ut fyra reportageböcker, däribland Stulen barndom, samt flera spänningsromaner. Som journalist har han framför allt arbetat med teve och också utbildat journalister internationellt.