Lagen om kollektiv förvaltning

Den 1 januari 2017 trädde en lag i kraft som handlar om så kallad kollektiv rättighetsförvaltning (2016:977). Lagen syftar till:

• att garantera att organisationernas medlemmar kan delta i beslutsfattandet på ett tillfredsställande sätt,

• att den ersättning som inkasseras hanteras ansvarsfullt,

• att medlemmar, rättighetshavare och andra garanteras insyn i organisationernas verksamhet, och

• att säkerställa att villkoren i de licensavtal som ingås mellan kollektiva förvaltningsorganisationer och användare är rimliga.

Lagen utgår från ett EU-direktiv och är i första hand relevant för kollektiva rättighetsorganisationer. Sveriges Författarförbund omfattas endast delvis av lagen, på grund av att föreningen utlöser en så kallas avtalslicens.

Enligt lagen, 5 kap. 5 § ska Sveriges Författarförbunds årsstämma fatta beslut om:

• allmänna principer för hanteringen av rättighetsintäkter, det vill säga på vilka grunder fördelning och avdrag får göras, och

• en investerings- och rikshanteringsstrategi.

Beslutat av Sveriges Författarförbunds årsstämma 2024–05–18:

1. Allmänna principer för fördelning av rättighetsintäkter

• Rättighetsintäkter som inkommer till Sveriges Författarförbund ska i första hand fördelas till enskilda upphovspersoner.

• Fördelningen ska göras av Sveriges Författarförbund eller av organisation som förbundet samarbetar med.

• Fördelningen ska, enligt den avtalslicens som Sveriges Författarförbund utlöser, vara likvärdig, oavsett om upphovspersonerna är medlemmar eller ej.

• Sveriges Författarförbund ska betala ut inkomna rättighetsintäkter så snart det är möjligt och inte senare än nio månader efter utgången av det räkenskapsår då intäkterna inkasserades, såvida det inte finns godtagbara skäl till att så inte har kunnat ske.

2. Allmänna principer för avdrag

• Sveriges Författarförbund kan göra avdrag från rättighetsintäkter för dokumenterade och befogade förvaltningskostnader. Dessa avdrag får inte överstiga de faktiska kostnaderna.

• Andra avdrag, för kulturella och sociala ändamål, ska göras när det bedöms vara ekonomiskt oförsvarligt eller praktiskt omöjligt att fördela rättighetsintäkterna. Dessa avdrag ska ha ett tydligt samband med de tjänster som Sveriges Författarförbund tillhandahåller upphovspersonerna, vara rimliga och bestämmas utifrån sakliga principer.

• Samtliga avdrag ska användas likvärdigt, oavsett om upphovspersoner är medlemmar eller ej, utifrån den avtalslicens som Sveriges Författarförbund utlöser.

3. Allmänna principer för pengar som inte kan fördelas

• Efter att tre år har förflutit från det år en rättighetsintäkt inkommit utan att upphovspersonen har kunnat anträffas, trots att rimliga åtgärder har vidtagits för att finna den till ersättning berättigade upphovspersonen, får dessa pengar användas på andra sätt som gagnar de upphovspersoner för vilka de aktuella medlen inkasserades.

• Ersättningen ska då användas likvärdigt, oavsett om upphovspersonen är medlem eller ej, utifrån den avtalslicens som Sveriges Författarförbund utlöser.

• De ersättningsberättigades fordran på Sveriges Författarförbund preskriberas i enlighet med preskriptionslagen (1981:130), det vill säga tio år efter utgången av det år medlen inkasserades, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

4. Allmän investerings- och riskhanteringsstrategi

• Investeringar av rättighetsintäkter ska göras med tydlig lågriskprofil.

• Investeringar av rättighetsintäkter eller inkomster från investeringar av sådana intäkter ska placeras på sätt som gynnar rättighetshavarnas intressen.

• Avdrag kan göras från inkomster som härstammar från investeringar av rättighetsintäkter i enlighet med punkt två ovan.