De nominerade är:

Allt jag inte sa av Yrsa Walldén (Vox by Opal)

I Allt jag inte sa skildrar Yrsa Walldén med stor närvaro och finess hur det är att som ung vuxen pröva sina vingar. Det sparsmakade men poetiska språket sätter en egen prägel på den tidlösa berättelsen om att finna såväl kärleken som sig själv.

Anton och Teitur av Angelica Öhrn (Kikkuli förlag)

Angelica Öhrns Anton och Teitur är en vacker och driven uppväxtskildring, och en hästbok som både är trogen sin genre och uppfriskande oförutsägbar. Närheten mellan pojken och hans häst i en vuxenvärld som sviker är fint framskriven.

Haj-Jenny av Lisa Lundmark (Natur & Kultur, ill: Charlotte Ramel)

Med ett enkelt språk och underfundig humor gestaltar Lisa Lundmark i Haj-Jenny den stora livsutmaningen att våga stå för den man är ­­- även om man inte tar plats och pratar högt i klassrummet som alla andra. Den lekfulla symboliken med hajen är välfunnen, mitt i prick i barnets fantasi.

Vinnaren tillkännages vid prisutdelningen onsdagen den 11 april kl 17.30, i Författarnas Hus, Drottninggatan 88 B i Stockholm. Öppet hus. I år fyller priset 20 år och det firar vi förstås lite extra! Varmt välkomna!

Debutantpriset Slangbellan initierades 1998 av Sektionen för barn- och ungdomslitteratur i Sveriges Författarförbund på initiativ av Helena Dahlbäck. Avsikten med priset är att lyfta fram debutanter och stimulera till fortsatt författarskap. Priset är också ett sätt för oss att hålla oss informerade om det som händer inom vår yrkeskår. Samtidigt får vi tillfälle att lyfta fram sådant vi saknar. Fördelen med att just vi delar ut ett pris är att vi inte behöver ta marknadsmässiga hänsyn utan helt kan koncentrera oss på sådant som kvalitet, förnyelse och innehåll.

Priset består av en handtäljd slangbella av Kalle Güettler, ett diplom av fjolårets vinnare Maja Säfström och 30 000 kronor.

Mer information om Slangbellan och prisutdelningen kan du få av Julia Sandström, juliasandstrom@hotmail.se, eller Susanne Steneros på tel. 08-545 132 24. För mer information om författarna hänvisar vi till förlagen.

Varmt välkomna!

BULT
Julia Sandström, Boel Werner och Anna Ehn (Slangbellans jury)